Een minister voor het mbo!

Het nieuwe kabinet heeft een minister voor basis en voortgezet onderwijs, een minister voor hoger- en wetenschappelijk onderwijs en een minister voor…? Nee, geen minister voor mbo, dat vond men blijkbaar niet nodig. 

Dat is merkwaardig. Geen sector speelt zo’n belangrijke rol in de vormgeving van onze toekomst als het mbo. Geen klimaat doelstelling, geen miljoenen nieuwe huizen en al helemaal geen handen aan het bed zonder mbo.  We worden bedolven onder studenten met een master – blijkbaar de hoofdprijs op je cv. Theoretici, denkers adviseurs en creatievelingen te over, maar de mensen die het moeten doen, de vaklieden die het kunnen uitvoeren, daar komen we er steeds meer van tekort. We hebben vakkundige mensen nodig in de zorg,  mensen die de zonnepanelen op onze daken leggen, mensen die al die nieuwe huizen gaan bouwen, mensen die er voor zorgen dat de trein rijdt… En die moeten allemaal vakkundig opgeleid worden. Dat doet het mbo. Maar in de opleidingen van juist die sectoren loopt het aantal studenten terug.  Blijkbaar is werkeloos met een master een aantrekkelijker toekomst dan installateur zijn met meer dan genoeg werk. Daarbij is het mbo zwaar getroffen door alle corona beperkingen. Stageplekken verdwenen op slag, studenten raakten zoek; juist mbo opleidingen moeten het hebben van de nabijheid doen en leren. 

Het zal aloude onderscheid tussen hoofd of handen wel zijn. Je bent hoger of lager opgeleid. Middelbaar bestaat blijkbaar niet. Terwijl het toch de grootste groep is in ons land. De groep die inzicht en praktijk leert combineren. Maar daar is blijkbaar geen minister voor nodig. 

Het nieuwe kabinet begint met een pijnlijk missertje. Een blinde vlek voor het mbo heeft op termijn een hoge rekening. Zet de verwarming op het binnenhof maar een paar dagen uit. Misschien dat ze het dan een keer voelen.

REACTIES

4 gedachten over “Een minister voor het mbo!

  1. Ware woorden, maar ook de aandacht voor het vmbo is m.i. nog steeds vooral negatief: moeilijke kinderen die lastig waren op de basisschool en daarom naar het vmbo ‘moesten’. Kinderen die negatief gemotiveerd zijn omdat ze te vaak te horen hebben gekregen dat ze ‘niet kunnen leren’. In het vmbo proberen we daar dan nog een switch in te maken en soms lukt het ook. Dat een leerling er bewust voor kiest om in het mbo een vak te gaan leren. Maar er dan tegenaan loopt dat hij in het mbo veel herhalingen krijgt van hetgeen hij/zij al in het vmbo heeft gehad. En dus opnieuw ongemotiveerd raakt.
    Zullen we samen werken aan een drempelloze leerweg tussen po en beroep? Een praktische opleiding gericht op trotse vakmensen?

  2. Als MBO docent ben ik ondertussen veel tijd kwijt dat ik geen studenten mag kwijtraken omdat je daar als MBO direct op afgestraft wordt. Onder het vakje persoonlijke leren worden er veel speciale afspraken gemaakt zodat de student maar blijft. Vaak ten koste van kennis. Terwijl ik mijn focus wil hebben op lesgeven… het zou fijn zijn als daar ook iets aan gedaan kan worden

  3. Waar staat dat Dijkgraaf minister van HBO en WO wordt? als ik kijk op de site van de overheid staat bij zijn taken als eerst namelijk het MBO genoemd.

    Als medewerker op een HBO (en korte tijd werkzaam geweest op een ROC) vind ik de problemen eigen best vergelijkbaar. Laten we eerlijk zijn, er is de laatste jaren gewoon weinig geinvesteerd in onderwijs op alle lagen. Is het MBO mega belangrijk? natuurlijk! maar die student met een master is ook heel belangrijk. We moeten deze discussie niet voeren uit schaarste, alsof we het niet allemaal kunnen hebben. Het is allemaal belangrijk en het verdient allemaal veel meer aandacht dan het nu krijgt.

Laat een antwoord achter aan Annemarie Huijink Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT OPNEMEN