Cijfers

Altijd ergens goed voor, zo’n schandaal. De onzin getallen van Volkswagen. Hopelijk zien we nu weer even de betrekkelijkheid van de cijfer-waarheid in. Verhaeghe zegt het mooi in zijn boek Autoriteit. Nu god, de politiek en de bovenmeester hun autoriteit verloren hebben, moeten we toch ergens onze grond van vertrouweAfbeelding Columnsn vinden. Voor menigeen is dat in cijfers.

Over cijfers valt niet te discussieëren hoor je dan. Was dat maar waar. Als je dat al dacht, is daar met de Volkswagen-fraude de bodem wel onderuit gevallen. Vertrouw geen enkel cijfer waarvan je niet precies weet welke berekening of aanname daaraan ten grondslag ligt. Nog een keer Verhaeghe. Dat is me uit het hart gegrepen. Het bedrijf waar een goede vriend werkt, verkeert in ernstige moeilijkheden. Bij herhaling worden cijfers gepresenteerd die een paar weken later dan weer anders blijken te zijn. En mijn vriend maar systemen vullen met getallen opdat de directie van dag tot dag precies weet hoe de vlag er voor staat. Het tegendeel blijkt waar. Zonder sjoemel-software kun je ook het spoor bijster zijn. Zoveel cijfers zoveel meningen. Cijfers zijn zorgvuldig geconstrueerde waarheden met als doel het eigen gelijk te onderstrepen. Die is van mij, en houd ik vooralsnog staande. In de politiek, in de economie en in het onderwijs. Die Volkswagens waren inderdaad zuinig, verondersteld dat je ze op gladde banden zette, het vermogen afkneep en alle naden dicht plakte. Het is maar dat u het weet.

Het is niet mijn bedoeling het onderwijs de schuld te geven van al het kwaad, maar dat een overdreven gewicht aan cijfers toekennen daar wellicht zijn wortels heeft, is het hardop denken wel even waard. Het heilig geloof in cijfers voor het proefwerk en op het rapport bijvoorbeeld. Knip de naam van het proefwerk, geef het aan drie verschillende docenten en ik garandeer u drie verschillende cijfers. En op dat verschil kan een leerling blijven zitten. Het voorstel de anonieme ’gecomitteerde’ voortaan de eerste correctie van examens te laten doen, kwam er nooit door. Blijkbaar moet je de leerling kennen om hem het juiste cijfer te geven. Dat lijkt me een bevestiging van de opvatting dat cijfers allesbehalve objectief zijn. I rest my case.

Een Belg, Roger Standaert, schreef een naar verluid interessant boek over onderwijs en cijfers. Dat ga ik de komende week maar eens lezen.

Als ik het uit heb, hoort u meer.

Lees verder / reageer