Elektrische onzin!

Vriendelijk lachend presenteert de duurzaamheid-lobby de elektrische auto als de oplossing voor ons energie probleem. Was het maar waar. Ik wantrouwde de hosanna verhalen vanaf het begin, maar meen het nu zeker te weten. De elektrische auto is geen oplossing, het is eerder een probleem erbij.Afbeelding Columns

Rekent u even mee? Een bescheiden elektrische auto verbruikt ongeveer 3000 Kwh  per jaar als u er niet al te veel kilometers mee maakt. Dat is evenveel als het energieverbruik van een gemiddeld gezin. Die gezinnen verbruiken nu allemaal samen ongeveer 20 miljard kWh per jaar. Zes procent daarvan is afkomstig van ’nieuwe’ bronnen zoals wind- en zonne-energie. Nog eens 20 miljard kWh erbij gaan we dus niet redden met windmolens en zonnepanelen. Niet zonder Nederland daar hopeloos mee vol te bouwen. De elektriciteitsproductie ten behoeve van alleen huishoudens in Nederland zal verdubbeld moeten worden als we massaal omschakelen op de Nissan Leaf, Tesla of hoe ze ook maar mogen heten. En dan heb je nog het vrachtverkeer. Als die vanuit het stopcontact gaan rijden vraagt dat nog eens een slordige vijf miljard kWh extra.

En als we het nu toch doen, al is het maar om al die ongewenste uitstoot van mens- en klimaat vernielende gassen te voorkomen? Massaal elektrisch autorijden betekent – zie boven –  energie centrales erbij in plaats van sluiten. Als u net als ik hebt opgelet op school, weet u dat elektriciteit niet uit de lucht komt vallen. Dat moet je ergens van maken. Dat gebeurt nu voornamelijk met gas, aardolie, kolen of kernenergie. Meer elektrische auto’s betekent dus meer energiecentrales, wat alleen maar neer komt op het verplaatsen van ongewenste uitstoot. Geen oplossing dus voor het energie-probleem en ook niet voor de ongewenste uitstoot.

Waarom dan die toch die lobby voor elektrisch rijden? Enerzijds omdat geen enkele politieke partij het bericht durft te brengen dat we de particuliere auto ten grave gaan dragen – daar win je geen stemmen mee – en natuurlijk ook omdat de autoindustrie het toekomstige lijk al ziet drijven en wél auto’s wil blijven verkopen.

’En waterstof dan?’, roepen de zieners. Waterstof is inderdaad een wereldwijd verkrijgbare, bijna onuitputtelijke grondstof. Het is per slot een bestanddeel van water. Waterstof uit water halen is kinderlijk eenvoudig, dat wil zeggen… je hebt er wel elektriciteit voor nodig. Kent u de wet van behoud van energie nog? je kunt er niet meer uithalen dan je er in hebt gestopt! Daarmee zijn we dus weer terug bij af. Geen auto’s op waterstofgas. Wel schone uitlaatgassen maar geen oplossing van het (fossiele)energie probleem. Net als bij de elektrische auto dus. Veel meer dan leuke gadgets met veel belastingvoordeel voor de ’duurzame’ ondernemer zullen het niet worden.

Maar wat dan? Ik denk dat we pas verder komen als we leren accepteren dat de tijd van de auto als belangrijk individueel transportmiddel voorbij is. Zoals het paard als vervoermiddel uit het straatbeeld verdween en een hobby-activiteit werd voor de liefhebber, zo moet het ook maar met onze auto’s gaan. En ik houd van auto rijden, heb er zelfs twee!, dus ik mag het zeggen. Bouw de A1 t/m A50 maar om tot een soort van HSL’s. Ondertunnel voor mijn part de hele randstad en maak intercity-metro’s. En vooruit, die laatste paar kilometer naar huis kan dan wellicht best met een electro-smart. Het wordt tijd dat we verder kijken dan oude concepten lang zijn. Denk groot, grensverleggend, maar probeer me geen knollen voor citroenen te verkopen. Stop met het via de belasting subsidiëren van elektrisch rijden en investeer dat geld in onderzoek en échte innovatie in plaats van het bezit te stimuleren van milieu-status-hebbedingen voor goed verdienende trendvolgers. De elektrische auto draagt niets bij.

Lees verder / reageer