Orde!

De opwinding is gelukkig alweer voorbij. De OESO flapte eruit dat ze het het Nederlandse onderwijs een zooitje vonden. Prompt daarop natuurlijk stukken in de krant. Hoe erg het allemaal wel niet is. Daar zaten we nu net op te wachten, dit soort onzin vanaf de zijlijn. Ja, daar word ik boos om. Nu het stof weer is neergedaald toch nog maar een reactie.

Afbeelding OnderwijsKopdicht en opletten!, dat is het lesontwerp wat de OESO blijkbaar voor ogen staat. Dat krijg je ervan, als een organisatie met economische efficiëntie hoog in het vaandel zich met van alles en nog wat gaat bemoeien. Het is de dames en heren economen weliswaar  nog nooit gelukt een crisis op het eigen terrein met enige betrouwbaarheid te voorspellen, maar dat weerhoudt ze er niet van hun rekenmodelletjes op van alles en nog wat los te laten. Je moet maar durven. Wijsheid achteraf als wetenschap. De rekenmeesters en hun getallen. Alsof daar de waarheid in schuilt. Wie precies wil weten hoe verkeerd dat denken is, raad ik aan het boek van Roger Standaert te lezen, ’Het onderwijs becijferd’. Het geeft een bijzonder frisse kijk op de waan alles dienstbaar te maken aan economische wetten.

In het troebele water dat bij dit soort hoestbuien ontstaat, melden zich altijd direct een paar vissers. Natuurlijk is Ton van Haperen er weer als de kippen bij om een graantje mee te pikken. Onderwijzen is zo moeilijk niet betoogt hij in de krant. Je leerlingen laten luisteren of laten lezen en klaar ben je; ondertekend met leraaropleider en publicist Ton van Haperen.  Als dat is wat hij onze aankomende leraren meegeeft, hebben we het lek wel boven water. Ik heb de afgelopen jaren honderden lessen gezien. En ja, daarvan verlopen er een aantal niet hoe het zou moeten. Het overgrote deel echter gaat redelijk. Niet bijzonder goed, maar beslist ook geen zooitje. En nog een keer ja!, het kan absoluut beter. Maar niet door meer kopdicht en opletten. Integendeel. Het is me minstens zo vaak veel te stil in de klas. Leerlingen zouden juist veel meer hardop moeten denken in de les. Goed geregisseerde leergesprekken, met de hele klas, dat is wat er vooral mankeert. Maar dat doen met 28 leerlingen is anders dan van Haperen suggereert, beslist geen sinecure. Daarvoor moet je een heel goed opgeleide leraar zijn. Ik verwacht van onze leraaropleider en publicist dat hij ze dat leert.

In het voorbijgaan geeft Van Haperen onderwijsadviseurs ook nog even een veeg uit de pan. Wat hij zich blijkbaar niet realiseert, is dat veel van hen hun brood verdienen met het werk dat hij heeft laten liggen. Bijvoorbeeld het houden van goede leergesprekken. Doe daar eerst eens wat aan, meneer van Haperen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *