Kennis

In de NRC van 29 november schrijft Maarten Huygen, oud onderwijsredacteur van die krant een artikel met de kop ’Het kind heeft kennis nodig’. Het is een voorpublicatie uit zijn boek ’Nog wat geleerd vandaag?’.  Hij houdt een pleidooi voor kennisrijk onderwijs en illustreert dat met voorbeelden van de Alan Turingsschool in Amsterdam Oost. De voorbeelden klinken me sympathiek in de oren. En natuurlijk doet kennis er toe. Zonder kennis geen inzicht. Om verbanden te zien moet je wel eerst wat weten. Ik ben ook geen voorstander van onderwijs dat alle initiatief bij het kind, de leerling of de student legt. Maar het antwoord op grote vragen leren zoeken en nieuwe kennis betekenisvol toepassen hoort ook bij leren. Zonder dat is kennisoverdracht een tamelijk zinloze onderneming. 

Aleid Truijens doet het een week later in de Volkskrant nog eens dunnetjes over. Wat me zorgen baart bij dit soort artikelen is dat de toon altijd zo eenzijdig is. Eén weg één waarheid. Dat we terug moeten naar kennisgericht onderwijs. Hoezo terug? Alsof alle scholen van het padje zijn. Het tegenovergestelde is waar. In het voortgezet onderwijs, en niet alleen daar,  staat kale kennisoverdracht nog steeds centraal. Het op een verstandige manier leren hoe je die kennis in je leven en werken kunt  gebruiken, wordt uitgesteld tot later. Alsof je iets aan kennis hebt als je er nooit wat mee doet. In het artikel wordt, zoals wel vaker bij dit onderwerp, verwezen naar onderzoek van Paul Kirschner. Voorkennis door middel van duidelijk instructie en oefening zou onmisbaar zijn. Voorkennis als vanzelfsprekend gekoppeld aan instructie? Ik zou dat onderzoek wel eens willen lezen, maar heb het tot nu toe niet kunnen vinden. Het klinkt als een advertentie voor directe instructie als heilige graal. Terwijl juist die aanpak in veel scholen is verworden tot oersaai frontaal onderwijs. Zenden als synoniem van leren. Als dat eerst eens zou worden aangepakt door Huygen, Truijens en Kirschner zou er ook heel wat meer geleerd worden op school. Maar daar hoor ik ze niet over. Zo hobbelen we van de ene manke strategie naar de andere.

REACTIES

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CONTACT OPNEMEN