Iemand zijn!
Joep Dohmen is altijd al een van mijn favoriete Nederlandse filosofen geweest. Hij spreekt zich met regelmaat uit over onderwijs, heeft jaren zelf les gegeven en geeft altijd blijk van
Denken doe je met een pen. Schrijven dwingt je je gedachten af te maken en geeft je de mogelijkheid die met anderen te delen. Schrijven en samen hardop denken geven samenhang en betekenis aan je gedachten.
Joep Dohmen is altijd al een van mijn favoriete Nederlandse filosofen geweest. Hij spreekt zich met regelmaat uit over onderwijs, heeft jaren zelf les gegeven en geeft altijd blijk van
Het jaar is weer begonnen. Kort geleden had ik een bijeenkomst met een groep teamleiders uit het mbo. Eén van de thema’s op de agenda was ’Zelfsturing? Wat is het
Het is af. Nou ja af… Het manuscript ligt bij de uitgever. Een redacteur gaat er nog met de stofkam doorheen en dan gaat de vormgever er nog iets moois
Alles in de scholen lijkt tegenwoordig om doelen te draaien. Wat moeten de studenten of leerlingen aan het einde van de les of periode weten en kunnen. Opbrengst gericht werken
Het klinkt als een uiterste poging de student ‘bij de les’ te krijgen. Een docent die probeert uit te leggen wat de bedoeling van het het uur is en studenten
Waarom irriteren de ingezonden brieven in de NRC van Sezgin Cihangir mij zo? Elke keer als er wat mis gaat in het onderwijs is hij er als de kippen bij
Waarom broodnodige onderwijsvernieuwing steeds weer sterft in de goede bedoelingen. Hoge school Fontys voerde een nieuwe vorm van onderwijs in en kreeg het links en rechts om de oren. Boze
Hill waart rond. High Impact Learning, een uit het bedrijfsleven afkomstig nieuw onderwijs concept. Inmiddels wordt het breed omarmd door allerlei scholen voor middelbaar- en hoger beroepsonderwijs. En… is het
Ik was een hele week op bezoek in lessen en hoorde het woord Oekraïne niet of nauwelijks. Bijzonder. Met de betrokken docenten sprak ik alles wat er over die lessen
We moeten schrijven, veel meer schrijven, dicteert Paul Kirschner in een onderwijs tijdschrift. Met de hand wel te verstaan. Wat je met de hand schrijft beklijft beter in onze hersenen
Marcel van Roosmalen beschrijft in zijn column in de nrc pijnlijk duidelijk de makke van lesgeven online. In een paar streken schetst hij de zinloosheid van de goed bedoelde pogingen
Even geleden schreef ik een ingezonden brief aan de nrc over de kabinetssamenstelling. Dat er een bewindsman kwam voor hoger en wetenschappelijk onderwijs en één voor po en vo. Daar
Het nieuwe kabinet heeft een minister voor basis en voortgezet onderwijs, een minister voor hoger- en wetenschappelijk onderwijs en een minister voor…? Nee, geen minister voor mbo, dat vond men
Als ik het goed heb begrepen gaan de meeste scholen voor deze ene week niet ineens het online onderwijs opnieuw optuigen. Prima, hoeft voor mij ook niet, het was al
De samenstelling van een nieuw kabinet staat op beginnen. Terwijl Nederland zich buigt over het menu van het kerstdiner, zitten er ook een aantal mensen met een gloeiend heet mobieltje
Het heet blijkbaar geen onderwijskunde meer. Of heb ik iets gemist? In een artikel van hoogleraar onderwijskunde Monique Volman las ik dat het tegenwoordig bon ton is om onderwijskunde om
In de Groene Amsterdammer las ik een artikel over de positie van de mbo’er in onze maatschappij. De term ‘het verwaarloosde midden’ valt. Mbo’ers knippen ons haar, repareren onze cv,
Er komt een nieuw boek aan over het begeleiden van zelfsturing op het mbo. Dat werd tijd. Zo gauw het er is hoort u meer van mij!
Zou het boek Rumeiland’ vanSimon Vestdijk op de leeslijst van havo-vwo mogen? Vestdijk, de man die sneller schreef dan God kon lezen. Meer dan vijftig boeken leverde hij af. Een
Wat is dat, een ‘handboek’? Een boek om bij de hand te hebben? Een boek dat je ‘handig’ maakt? dat je leert wat te doen? In het onderwijs bestaan allerlei
In het beroepsonderwijs waren allerlei nieuwe begrippen rond. Er is gepersonaliseerd leren, praktijk gestuurd leren, hybride leren, blended learning, High Impact learning… Men noemt het onderwijsconcepten, of strategieën en bedoelt
Er waart een nieuw onderwijsconcept rond. High Impact long Lasting Learning. Ik word altijd een beetje dwars van die populaire naamgeving, maar hier duikt de naam van Filip Dochy op.
Kirschner & co schreven een zwartboek over het onderwijs – Progressief achteruit -en boden het de kabinetsformateurs aan. Geen officiële aanbieding, met een net ‘dank u wel’ van de verantwoordelijk
Paul Kirschner & co schreven een beleidsadvies voor de nieuwe minister van onderwijs. Het werd een ronduit sacherijnig stuk. Binnenkort maar eens iets over schrijven.
Er komt weer een nieuw leerplan aan. Voor po en de onderbouw vo. En de eindtermen voor een aantal vakken in het vo worden herzien. De oude zijn al weer
Er is een rapport verschenen over de vrijheid van onderwijs. Wat dat precies is staat in artikel 23 van de grondwet. Nederland is uniek in de wereld met zijn in
De tweede kamer sprak zich onlangs uit voor een verbod op online onderwijs in het mbo. Natuurlijk is alles online verkeerd, maar het helemaal verbieden is net zo dom…
Een handboek? Kun je iets leren uit een boek? Ja en nee. Het hangt af van wat je onder leren verstaat en wat voor soort boek je bedoelt. ‘In mijn
Afgelopen vrijdag nam ik deel aan de (online)conferentie ‘Motivation in digital and online learning’. Oh ironie; de keynote was amper gestart of het geluid lag er uit. En even later
‘Omdat kunstenaars van nature empathisch zijn.’ Radio 1, ergens in de vooravond. Ik sukkel met de voorgeschreven honderd kilometer per uur richting huis en verdeel mijn aandacht tussen een snelweg
Leestijd 3 min. Al weer een poosje geleden kon je in de krant lezen over Paula van Maanen. Ze was geschorst door het bestuur van haar ROC omdat ze een
Kort na de eerste lockdown en het sluiten van de scholen schreef de Volkskrant dat één van de positieve effecten van de corona crisis is dat het online onderwijs een
Het idee waart op veel opleidingen rond: de student of leerling moet de regie nemen over het eigen leren. Vermoedelijk komt dat denken voort uit inzichten over het belang van
Het werk lag stil. Weken kropen voorbij. Het werd zomervakantie. Tijd te over, honderd-en-één klusjes, maar ook eindelijk de gelegenheid wat langer achtereen aan één thema te werken. Bij het
De Volkskrant schreef onlangs dat de corona crises een sprong voorwaarts voor het online onderwijs betekent. Een sprong voorwaarts? Het is prima dat het nu zo kan. En een deel
Onlangs was ik te gast op een boeiende conferentie in België. In Afflichem om precies te zijn. Het SOK, School Overstijgend Kwaliteitsnetwerk, organiseert een paar keer per jaar een congres
’De tijden zijn veranderd’, zegt een vriendin. Ik vertelde haar over de nonchalance waarmee een studente met een make-up tasje onder de arm, in de ene hand een latte en
Van de week heb ik mij er nog een keer echt boos over gemaakt. Is het zo moeilijk of maken we het zo moeilijk. Ik loop al aardig wat jaartjes
Tonie Mudde schreef een interessant artikel in de Volkskrant van zaterdag. Dat conclusies verbinden aan cijfers die leerlingen hun docenten geven, gebakken lucht is. Gezond verstand deed zoiets al vermoeden
Ineens hadden ze elkaar gevonden, D66 en de SP. Het is nog een eind te gaan naar de verkiezingen, maar je kunt nooit te vroeg zijn met het je toe
Opeens stond het weer in de aandacht. Next en Correspondent schreven erover. De media voor de jonge intelligentsia godbetere. De dagen er na puilde de ingezonden brieven rubrieken uit. Het