ALLE VERHALEN

Denken doe je met een pen. Schrijven dwingt je je gedachten af te maken en geeft je de mogelijkheid die met anderen te delen. Schrijven en samen hardop denken geven samenhang en betekenis aan je gedachten.

Iemand zijn!

Joep Dohmen is altijd al een van mijn favoriete Nederlandse filosofen geweest. Hij spreekt zich met regelmaat uit over onderwijs, heeft jaren zelf les gegeven en geeft altijd blijk van

Meer lezen | Reageren ►

Red het onderwijs?

Alles in de scholen lijkt tegenwoordig om doelen te draaien. Wat moeten de studenten of leerlingen aan het einde van de les of periode weten en kunnen. Opbrengst gericht werken

Meer lezen | Reageren ►

Van de regen in de drup

Waarom broodnodige onderwijsvernieuwing steeds weer sterft in de goede bedoelingen. Hoge school Fontys voerde een nieuwe vorm van onderwijs in en kreeg het links en rechts om de oren. Boze

Meer lezen | Reageren ►

HILL?!

Hill waart rond. High Impact Learning, een uit het bedrijfsleven afkomstig nieuw onderwijs concept. Inmiddels wordt het breed omarmd door allerlei scholen voor middelbaar- en hoger beroepsonderwijs. En… is het

Meer lezen | Reageren ►

Moraal!

Ik was een hele week op bezoek in lessen en hoorde het woord Oekraïne niet of nauwelijks. Bijzonder. Met de betrokken docenten sprak ik alles wat er over die lessen

Meer lezen | Reageren ►

Schrijven!

We moeten schrijven, veel meer schrijven, dicteert Paul Kirschner in een onderwijs tijdschrift. Met de hand wel te verstaan. Wat je met de hand schrijft beklijft beter in onze hersenen

Meer lezen | Reageren ►

Online? Kleine groepen!

Marcel van Roosmalen beschrijft in zijn column in de nrc pijnlijk duidelijk de makke van lesgeven online. In een paar streken schetst hij de zinloosheid van de goed bedoelde pogingen

Meer lezen | Reageren ►

Een minister voor het mbo!

Het nieuwe kabinet heeft een minister voor basis en voortgezet onderwijs, een minister voor hoger- en wetenschappelijk onderwijs en een minister voor…? Nee, geen minister voor mbo, dat vond men

Meer lezen | Reageren ►

Houd verbinding!

Als ik het goed heb begrepen gaan de meeste scholen voor deze ene week niet ineens het online onderwijs opnieuw optuigen. Prima, hoeft voor mij ook niet, het was al

Meer lezen | Reageren ►

Stoelendans

De samenstelling van een nieuw kabinet staat op beginnen. Terwijl Nederland zich buigt over het menu van het kerstdiner, zitten er ook een aantal mensen met een gloeiend heet mobieltje

Meer lezen | Reageren ►

Kennis of kunde?

Het heet blijkbaar geen onderwijskunde meer. Of heb ik iets gemist? In een artikel van hoogleraar onderwijskunde Monique Volman las ik dat het tegenwoordig bon ton is om onderwijskunde om

Meer lezen | Reageren ►

Gewoon werk!

In de Groene Amsterdammer las ik een artikel over de positie van de mbo’er in onze maatschappij. De term ‘het verwaarloosde midden’ valt. Mbo’ers knippen ons haar, repareren onze cv,

Meer lezen | Reageren ►

Nieuw!

Er komt een nieuw boek aan over het begeleiden van zelfsturing op het mbo. Dat werd tijd. Zo gauw het er is hoort u meer van mij!

Meer lezen | Reageren ►

Leeslijst?

Zou het boek Rumeiland’ vanSimon Vestdijk op de leeslijst van havo-vwo mogen? Vestdijk, de man die sneller schreef dan God kon lezen. Meer dan vijftig boeken leverde hij af. Een

Meer lezen | Reageren ►

Een HAND boek

Wat is dat, een ‘handboek’? Een boek om bij de hand te hebben? Een boek dat je ‘handig’ maakt? dat je leert wat te doen? In het onderwijs bestaan allerlei

Meer lezen | Reageren ►

De docent is onmisbaar!

In het beroepsonderwijs waren allerlei nieuwe begrippen rond. Er is gepersonaliseerd leren, praktijk gestuurd leren, hybride leren, blended learning, High Impact learning… Men noemt het onderwijsconcepten, of strategieën en bedoelt

Meer lezen | Reageren ►

HILL?

Er waart een nieuw onderwijsconcept rond. High Impact long Lasting Learning. Ik word altijd een beetje dwars van die populaire naamgeving, maar hier duikt de naam van Filip Dochy op.

Meer lezen | Reageren ►

Progressief achteruit?

Kirschner & co schreven een zwartboek over het onderwijs – Progressief achteruit -en boden het de kabinetsformateurs aan. Geen officiële aanbieding, met een net ‘dank u wel’ van de verantwoordelijk

Meer lezen | Reageren ►

Kirschner & co

Paul Kirschner & co schreven een beleidsadvies voor de nieuwe minister van onderwijs. Het werd een ronduit sacherijnig stuk. Binnenkort maar eens iets over schrijven.

Meer lezen | Reageren ►

Online verboden?

De tweede kamer sprak zich onlangs uit voor een verbod op online onderwijs in het mbo. Natuurlijk is alles online verkeerd, maar het helemaal verbieden is net zo dom…

Meer lezen | Reageren ►
Handboek onderwijzen

Een handboek?

Een handboek? Kun je iets leren uit een boek? Ja en nee. Het hangt af van wat je onder leren verstaat en wat voor soort boek je bedoelt. ‘In mijn

Meer lezen | Reageren ►
Motivation in digital and online learning

Motivatie en online leren

Afgelopen vrijdag nam ik deel aan de (online)conferentie ‘Motivation in digital and online learning’.  Oh ironie; de keynote was amper gestart of het geluid lag er uit. En even later

Meer lezen | Reageren ►
Empathie

Les in empathie

‘Omdat kunstenaars van nature empathisch zijn.’ Radio 1, ergens in de vooravond. Ik sukkel met de voorgeschreven honderd kilometer per uur richting huis en verdeel mijn aandacht tussen een snelweg

Meer lezen | Reageren ►
Online leren adviezen

Effectief leren online?

Kort na de eerste lockdown en het sluiten van de scholen schreef de Volkskrant dat één van de positieve effecten van de corona crisis is dat het online onderwijs een

Meer lezen | Reageren ►
leren regisseren

Leren regisseren?

Het idee waart op veel opleidingen rond: de student of leerling moet de regie nemen over het eigen leren. Vermoedelijk komt dat denken voort uit inzichten over het  belang van

Meer lezen | Reageren ►
Black lives matter

Samenwerkend Leren, juist nu!

Het werk lag stil. Weken kropen voorbij. Het werd zomervakantie. Tijd te over, honderd-en-één klusjes, maar ook eindelijk de gelegenheid wat langer achtereen aan één thema te werken. Bij het

Meer lezen | Reageren ►
online leren

Online onderwijzen

De Volkskrant schreef onlangs dat de corona crises een sprong voorwaarts voor het online onderwijs betekent. Een sprong voorwaarts? Het is prima dat het nu zo kan. En een deel

Meer lezen | Reageren ►
de Bruyckere

Onderwijs en wetenschappen?

Onlangs was ik te gast op een boeiende conferentie in België. In Afflichem om precies te zijn. Het SOK, School Overstijgend Kwaliteitsnetwerk, organiseert een paar keer per jaar een congres

Meer lezen | Reageren ►
cultuur

Cultuur!

’De tijden zijn veranderd’, zegt een vriendin. Ik vertelde haar over de nonchalance waarmee een studente met een make-up tasje onder de arm, in de ene hand een latte en

Meer lezen | Reageren ►
leidinggeven

Leidinggeven

Van de week heb ik mij er nog een keer echt boos over gemaakt. Is het zo moeilijk of maken we het zo moeilijk. Ik loop al aardig wat jaartjes

Meer lezen | Reageren ►
cijfers geven

Cijfers geven

Tonie Mudde schreef een interessant artikel in de Volkskrant van zaterdag. Dat conclusies verbinden aan cijfers die leerlingen hun docenten geven, gebakken lucht is. Gezond verstand deed zoiets al vermoeden

Meer lezen | Reageren ►
groepsgrote

Kleinere klassen?

Ineens hadden ze elkaar gevonden, D66 en de SP. Het is nog een eind te gaan naar de verkiezingen, maar je kunt nooit te vroeg zijn met het je toe

Meer lezen | Reageren ►
mobieltjes in de klas

Mobieltjes in de klas

Opeens stond het weer in de aandacht. Next en Correspondent schreven erover. De media voor de jonge intelligentsia godbetere. De dagen er na puilde de ingezonden brieven rubrieken uit. Het

Meer lezen | Reageren ►

CONTACT OPNEMEN